ماده مخدر قات
نوشته شده توسط : ذهن نو

ماده مخدر قات یا خات نام یک نوع گیاه گلدار است که در مناطق گرمسیری مثل آفریق یا عربستان یافت می‌شود. برگ این گیاه جویدنی است و افراد با مکیدن آن احساس سرخوشی و نشاط می‌کنند. کاتینون موجود در این گیاه با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی باعث ایجاد اعتیاد و همچنین مصرف مجدد این ماده می‌گردد. کاتینون به صورت آزمایشگاهی قابل تولید است که همین خاصیت را داشته و با اسامی مت کاتینون یا کرانک فروخته می‌شود.

آکالوئید های موجود در برگ این گیاه که شامل کاتین و کاتینون هستند؛ اثرات مشابه مت آمفتامین ها ایجاد می‌کنند. پس تا آنها جزو محرک ها دسته بندی شده و نحوه ترک اعتیاد آنها نیز به همان شکل خواهد بود. اما از طرفی قدرت آنها از آمفتامین ها کمتر است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی، حضوری و آنلاین کلیک کنید.

 

 

منبع : ماده مخدر قات

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر قات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ماده مخدر قات

شاید شما هم اصطلاح قات زدن را شنیده باشید که معمولا برای افرادی استفاده می‌شود که رفتارهای عجیب و غریب از خود نشان می‌دهند. اما در واقع مصرف ماده مخدر نیز هم تاثیر را بر سلامت روان دارد و موجب بروز رفتارهای ناهنجار می‎گردد. این ماده همچنین بر سلامت جسمانی نیز تاثیر داشته که در مورد آن توضیح خواهیم داد.

به دلیل اینکه استفاده از این ماده مخدر آسان است؛ معمولا میزان شیوع آن میان مناطقی مثل اتیوپی، کنیا، سومالی، یمن، ماداگاسکار و افغانستان زیاد است. همچنین برگ این گیاه را می‌توان تا یک هفته درون یخچال نگه داری کرد. به همین دلیل در دسترس بوده و افراد راحت تر می‌توانند از آن استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با آمفتامین و متامفتامین ها کلیک کنید.

عوارض مصرف ماده مخدر قات

از آنجایی که این ماده خاصیت محرکی دارد؛ می‌تواند در کوتاه مدت اثراتی مثل بیش فعالی، نشاط، تحریک پذیری، پرحرفی زیاد، گیجی و کندذهنی را ایجاد کند. اما با مصرف زیاد آن بهره وری افراد و همچنین انگیزه آنان نیز کاهش می‌یابد. برخی از عوارض طولانی مدت آن برای بدن شامل موارد زیر می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

پوسیدگی دندانها

زخم در روده ها

بروز بیماری های قلبی و عروقی

تحلیل رفتن سایز بیضه ها

سکته مغزی

بروز مشکلات مادرزادی برای زنانی که قات مصرف می‌کنند

اختلال در مجاری ادراری

زخم شدن دهان

به دلیل نحوه مصرف این ماده به صورت جویدنی، طبیعی است که تاثیر مستقیم بر سلامت دهان و دندان ها و همچنین سیستم گوارشی داشته باشد. البته نوع عوارض و شدت آنها در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

موارد استفاده از ماده مخدر قات

معمولا این ماده در کشورهایی که پیش تر ذکر شد؛ به عنوان درمانی برای افسردگی، خستگی، زخم معده، کاهش اشتها و همچنین بالابردن کیفیت خواب استفاده می‌کنند. شاید مصرف ماده مخدر قات، در کوتاه مدت موثر باشد و این مشکلات را برطرف کند؛ اما با گذشت زمان، باعث بروز اعتیاد و پیامد های دیگر خواهد شد. این ماده همچنین میزان خشونت افراد را افزایش می‌دهد. تصور می‌شود این ماده در زمان جنگ داخلی سومالی برای اهداف نظامی و غیرنظامی استفاده شده است.

اسامی دیگر ماده مخدر قات

ماده مخدر قات در نواحی مختلف، با اسامی متفاوتی شناخته می‌شود. برخی دیگر از نام های این ماده شامل جوی صحرایی، چای بوشمان، سالاد آفریقایی، چات، چای حبشه ای، توهای و… هستند. اما به طور کلی این گیاه با نام قات یا خات شناخته می‌شود. برای آشنایی با قوی ترین موادمخدر کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد به ماده مخدر قات

یکی از دغدغه های خانواده ها و اطرافیان افراد مبتلا به اعتیاد، تشخیص نشانه ها و کمک کردن به فرد بیمار است. معمولا افرادی که ماده مخدر قات را مصرف می‌کنند؛ هشیار تر شده و عملکرد آنها در زمینه های مختلف بهبود می‌یابد. این افراد بیش از حد دقیق و متمرکز به نظر می‌رسند؛ به همین دلیل باید برای استراحت و آرام بودن، آنها را متقاعد کرد. مصرف این ماده برای طولانی مدت، سبب بروز علائم پارانویا می‌شود.

به همین دلیل با مشاهده علائم این بیماری مثل معتقد بودن به مسائل غیرواقعی، بهتر است از فرد حمایت کرده و از یک روانشناس کمک بگیرید. همانطور که گفته شد؛ این افراد بعد از مدتی انگیزه خود را از دست داده و انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره خود را ندارند. به همین دلیل احتمالا شاهد افت تحصیلی یا حتی اخراج آنها از محل کار هستیم.

اوردوز با ماده مخدر قات

با اینکه احتمال اوردوز با ماده مخدر قات بسیار کم است اما به دلیل عوارض شدیدی که ایجاد می‌کند؛ باید به این مورد نیز توجه داشت. با مصرف زیاد قات افراد عوارضی مثل اتساع مردمک چشم، بالارفتن ضربان قلب، بروز مشکلات تنفسی، درد در ناحیه قفسه سینه، حمله یا سکته قلبی، افزایش میزان دمای بدن، افزایش فشار خون، نارسایی کلیوی، درد در ناحیه شکم، تغییر در وضعیت هوشیاری و آشفتگی، تجربه می‌کنند. برای جلوگیری از اوردوز با قات، افراد نباید مصرف آن را به صورت ناگهانی قطع کرده و به صورت خودسرانه اینکار را انجام دهند.

ترک اعتیاد قات

با ادامه یافتن مصرف ماده مخدر قات افراد دیگر نمی‎توانند به راحتی برای ترک آن تصمیمی گیری کنند. این ماده بیشتر وابستگی روانی ایجاد می‌کند و ترک کردن آن نیز باید به همین روش صورت گیرد. برای مصرف این ماده روش های روانشناختی بیشتر موثر هستند. افراد می‌توانند برای ترک این ماده و کنترل عوارض آن از یک پزشک متخصص وهمچنین یک روانشناس کمک بگیرند.

همچنین ترک این ماده در خانه و کلنیک های ترک اعتیاد، امکان پذیر است. علاوه بر گذراندن دوران سم زدایی و همچنین دوران نقاهت، افراد بعد از ترک نیز باید تحت نظر باشند. افراد در این دوران نیاز به انگیزه و تلاش زیادی دارند. خانواده و اطرافیان می‌توانند با آماده کردن شرایط خانه و همچنین حمایت از فرد معتاد، کمک زیادی برای ترک این ماده به او بکنند. برای آشنایی با روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

سخن پایانی

اعتیاد به معنای مصرف مداوم و اشتیاق برای مصرف بیشتر ماده مخدر است. این تعریف در مورد استفاده از ماده مخدر قنات نیز صادق است. چراکه این ماده نیز اعتیادآور بوده و مانند محرک ها عمل می‌کند. همچنین خطر اوردوز نیزدر مورد این ماده وجود دارد و همین موضوع، صرورت ترک اعتیاد را نشان می‌دهد. برای ترک این ماده نیز می‌توان از روش های مختلفی بهره گرفت. کمک گرفتن از یک پزشک و روانشناس در این دوران ضروری است. اطرافیان نیز می‌توانند بسیار موثر باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر قات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

خواص قات کدام است؟

معمولا در کشورهایی که این ماده یافت می‌شود؛ از آن به عنوان درمانی برای مشکلات خواب، افسردگی و کاهش اشتها استفاده می‌کنند. اما این ماده اعتیادآور بوده و باعث بالارفتن میزان خشم افراد می‌شود.

 

 

 

منبع : علائم اعتیاد به ماده مخدر قات





:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: